MIRELA ELENA ENE
de vorbă cu
TXEMA OLEAGA
Mare Maestru, Marea Lojă a Spaniei
Bună ziua. Invitatul nostru de astăzi este Marele Maestru al Marii Loji a Spaniei. Prea Respectabile Mare Maestru Txema Oleaga, îți mulțumesc pentru că ai acceptat acest interviu, deoarece în acest fel putem face cunoscută istoria și evoluția francmasoneriei spaniole.
Îți mulțumesc foarte mult pentru această oportunitate. Sunt foarte încântat și este o onoare pentru mine să pot împărtăși cu voi și cu tot publicul vostru.
În primul rând, să vorbim despre originea și evoluția Marii Loji a Spaniei și despre viața masonică în Spania. Câți masoni și câte loji există? Ce ritualuri se practică, există loji în alte limbi?
Ei bine, aici trebuie făcute două considerații preliminare. Francmasoneria a început în Spania în 1727, când ducele de Wharton, care fusese Mare Maestru al Lojei Modernilor a venit în Spania și a fondat o lojă într-un hotel numit Tres Flores de Lys, loja cunoscută sub numele de Matritense. Aceasta a fost prima lojă de pe teritoriul spaniol. Cu câteva luni înainte avusese loc o experiență masonică în orașul Brest, în Franța, unde a fost fondată o loja ce se numea La Reunificación Española (Reunificarea spaniolă). Prima lojă de pe teritoriul Spaniel însă a fost Matritense. Acea lojă există și astăzi. Atunci când războiul spaniol s-a încheiat și a venit regimul lui Franco, Franco a interzis francmasoneria. Astfel, masonii au fost nevoiți să plece în exil. Mulți dintre ei au fost asasinați, alții au fost trimiși la închisoare. Așa că nu a mai existat nicio activitate masonică în Spania, până la restaurarea democrației. Apoi, odată ce democrația a fost restaurată, s-a format o nouă organizație numită Gran Logia de España (Marea Lojă a Spaniei) care a început să funcționeze în 1979.
La acest moment sunt 180, aproape 190 de loji. Chiar s-a emis documentul de înființare a unei noi loji. Suntem puțin peste 3000 de frați. Ne-a fost foarte greu să creștem.
Majoritatea lojilor lucrează în spaniolă, dar sunt și loji care vorbesc alte limbi. Există un procent important de frați care lucrează în engleză, alții în franceză și sunt unii care lucrează în germană, suedeză și chiar unii dintre ei în norvegiană. Noi lucrăm conform constituției noastre. Marea Lojă a Spaniei permite ca orice ritual care este practicat într-o lojă să fie încorporat în țara noastră. Cele mai raspândite ritualuri sunt cel Scoțian Antic și Acceptat și Emulation.
Marea Lojă a Spaniei este împărțită în opt provincii masonice. Provincia principală este Castilla, cea din care s-au născut celelalte. De fiecare dată când se constituie o nouă provincie masonică, aceasta trebuie să coincidă cu spațiul fizic al comunităților autonome care există în țara noastră. Deci, Catalonia are propria sa Mare Lojă Provincială, comunitatea Valenciană are propria sa lojă provincială, Murcia are propria sa lojă, Andaluzia o are pe a sa, Madrid la fel. Există, de asemenea, Insulele Canare și Insulele Baleare, două comunități autonome care aparțin statului spaniol și al căror teritoriu fizic coincide cu cel al Marilor Loji Provinciale. Singura care are personalitate juridică este Marea Lojă a Spaniei, care are sediul în Barcelona.
Într-o perioadă scurtă de timp, sper că va fi după vară, cum Spania are două orașe autonome care se numesc, Ceuta și Melilla, pe teritoriul Africii, vom crea o lojă în orașul autonom Ceuta. Suntem deja cu procedurile în derulare și suntem foarte încântați că întregul teritoriu spaniol are acces la francmasonerie.
Care a fost rolul francmasoneriei în evoluția societății spaniole? Ce implicații benefice a avut pentru evoluția societății spaniole și în ce momente istorice ați jucat un rol important? Cu ce probleme v-ați confruntat în perioada în care Spania a fost sub dictatura lui Franco?
Francmasoneria a susținut întotdeauna valorile libertății, egalității și fraternității. Asta în Spania a însemnat apărarea educației pentru toți cetățenii, a asistenței medicale universale, a tuturor acestor tipuri de valori. Și este adevărat că acest lucru a determinat-o istoric să se ciocnească atât cu Inchiziția, care era o instituție pe care Biserica Catolică a utilizat-o pentru a-i reprima pe toți cei care erau în dezacord cu ea, cât și cu toate entitățile de natură conservatoare. Dar francmasoneria era puternică. Este adevărat că a existat o problemă serioasă, și anume momentul la care francmasoneria a fost asociată cu liderii mișcărilor de independență din teritoriile care erau colonii. De exemplu, José Rizal, care a fost unul dintre liderii independenței în Filipine, a fost un francmason inițiat din Spania.
Așadar, este adevărat că a existat un anumit atac din partea zonelor mai reacționare împotriva francmasoneriei. Dar francmasoneria a jucat întotdeauna un rol în apărarea democrației și a libertăților. Și am să vă dau un exemplu. Când femeile nu aveau încă propria lor structură masonică, așa cum au astăzi, precursoarea Marii Loji din Spania a creat așa-numitele loji de adopție, adică loji în care femeile erau inițiate. Una dintre femeile care au fost inițiate în această lojă a fost Clara Campoamor, cea care a militat ca femeile să aibă aceleași drepturi ca bărbații în ceea ce privește dreptul la vot. Apoi, în Constituția Republicii, în 1931, la 1 octombrie, Clara Campoamor, cu sprijinul altor forțe, a fost cea care a deschis calea pentru vot și, prin urmare, pentru drepturi egale pentru bărbați și femei. Deci, francmasoneria a fost întotdeauna un pionier în sensul apărării valorilor și drepturilor și tocmai asta a dus la problemele care au apărut în timpul regimului lui Franco.
În timpul regimului lui Franco, persecuția a fost brutală. Mă voi opri pentru o clipă asupra acestui punct, deoarece cred că este important ca toată lumea să știe acest lucru. În Spania, Franco și regimul său au adoptat o lege în 1941 care permitea ca francmasonii să fie uciși pentru simplul fapt că erau francmasoni. Cu alte cuvinte, era suficient ca o persoană să fie găsită că a fost inițiată în francmasonerie pentru a fi executată. La acea vreme, în Spania existau aproximativ 4000 de francmasoni, mai mult sau mai puțin ca acum, din care 1.000 de persoane au fost executate. Adică, un procent foarte mare!
Alții au fost privați de proprietățile lor, privați de capacitatea de a preda, dacă erau profesori, sau li s-au confiscat laboratoarele, dacă aveau un laborator, dacă erau oameni de știință, sau orice altceva. A fost o persecuție brutală care a durat foarte mult timp.Este dificil să găsim o țară în lume în care să fi existat o persecuție similară. Din acest motiv, încercăm acum să recuperăm memoria masonilor și a familiilor lor care au fost supuși represaliilor.
Care este situația numărului de membri ai Marii Loji din Spania, având în vedere că există țări care se confruntă cu o pierdere de membri activi sau cu o scădere a numărului de persoane care doresc să fie inițiate în francmasonerie? Care este metoda de recrutare de noi membri pentru Marea Lojă a Spaniei?
Pornim de la o situație mai rea decât alte țări! Deoarece persecuția a generat o mulțime de prejudecăți există și astăzi oameni care privesc francmasoneria cu o anumită suspiciune din cauza prejudecăților generate în timpul epocii Franco. Din acest motiv, în urmă cu câțiva ani, împreună cu Marele Maestru anterior, am început un proces de deschidere, care a constat, practic, în faptul că persoane relevante din anumite orașe spaniole, au ieșit public pentru a spune că sunt francmasoni. Prin urmare, în acest fel, am încercat să normalizăm prezența francmasoneriei. Și a fost un succes. Am continuat acest mecanism și am făcut un pas mai departe, conferințe, discuții, expoziții. Expozițiile au un succes spectaculos.
În ultimul timp, am ajuns să facem și benzi desenate pentru un public mai tânăr, podcasturi și alte acțiuni.
Francmasoneriei îi este interzis să facă prozelitism. Nu o putem face, dar, fără îndoială, prin acest tip de activități, francmasoneria se normalizează, devine cunoscută și are rezultate destul de bune. Trebuie să spun că am observat o creștere de aproximativ 10% în ultimii 2-3 ani, atât în francmasoneria masculină, cât și în francmasoneria feminină, pentru că am făcut aceste lucruri împreună.
Vârsta medie a francmasonilor scade în țara noastră.
Care este relația dintre Marea Lojă a Spaniei și Marea Lojă Feminină a Spaniei?
Am semnat cu Marea Maestră un document de colaborare reciprocă care permite trei lucruri. Primul este că spațiile masonice aflate la dispoziția Marii Loji a Spaniei sunt puse la dispoziția Marii Loji Feminine a Spaniei, pentru activități, prin încheierea unui acord economic. În al doilea rând, desfășurăm activități de natură publică, discuții și conferințe. De exemplu, în câteva zile, avem, împreună cu Marea Maestră, un interviu cu un jurnalist foarte cunoscut în Spania, la o oră de maximă audiență. Iar a treia parte este reprezentată de activitățile pe care le-am asocia cu caritatea și solidaritatea. În acest sens, Marea Lojă a Spaniei a înființat o fundație împreună cu Marea Lojă Feminină a Spaniei pentru ca, de comun acord, să putem realiza aceste lucrări de caritate și solidaritate, ajutând astfel și la cunoașterea Francmasoneriei de către public.
Foarte interesant. Având în vedere traiectoria pe care ați urmat-o, credeți că lumea de astăzi mai are nevoie de francmasonerie ca în trecut și, dacă da, care credeți că sunt motivele? Care este rolul francmasoneriei în societatea de astăzi? Credeți că francmasoneria de astăzi este erodată, că devine mai mult o organizație caritabilă?
Ei bine, eu cred că valorile apărate de francmasonerie sunt absolut esențiale în timpurile moderne. Experimentăm, în plus, o creștere a intoleranței, a fanatismului, o formă de, există un cuvânt în spaniolă care se numește “cosificar”, adică de a face ca cealaltă persoană să fie tratată ca și cum ar fi un obiect, în loc să prețuim faptul că este o ființă umană și că are demnitate și aceasta trebuie respectată. Prin urmare, cred că aceste valori sunt absolut esențiale astăzi.
Mai mult, am să vă povestesc despre un caz concret pe care l-am trăit în mod direct. Când eram membru al consiliului de administrație al unui teatru municipal din orașul meu, Bilbao, directorul artistic a prezentat programul pentru anul următor, iar în cadrul acestui program exista o secțiune pentru copii. Nu cred că este francmason, dar cunoaște francmasoneria, este un om foarte respectabil, un catalan, și ne-a spus: am de gând să îi învăț pe copii metode ale francmasonilor. Când francmasonii se întâlnesc și discută între ei, nimeni nu întrerupe vorbitorul, ci toți ascută. Iar când acesta a terminat de vorbit, atunci iau cuvântul. Nu trebuie să spui contrariul doar de dragul de a fi împotrivă, ci să încerci să contribui și să ajungi la un element comun la final. Deci, a spus el, teatrul trebuie să-i ajute pe copii să vadă asta. Vedeți voi, dacă toți actorii și actrițele de pe scenă vorbesc în același timp, ceea ce aude publicul este zgomot. Prin urmare, trebuie ca fiecare să vorbească atunci când îi vine rândul, dar să existe suficientă agilitate pentru a nu deveni o succesiune de monologuri. Trebuie să fie un schimb de idei și, prin urmare, un dialog.
Mi s-a părut o idee fantastică acest mod de a vedea cum francmasoneria poate fi folosită pentru a ajuta. De fapt, una dintre cele mai interesante cărți care au fost publicate recent despre francmasonerie este scrisă de un preot catolic care a cercetat francmasoneria și spus că francmasoneria este o școală pentru cetățeni. Mi se pare că acest element este fundamental.
Materialismul pune încet stăpânire pe viața noastră de zi cu zi. Din acest motiv, când a sosit actuala echipă care conduce Marea Lojă a Spaniei, unul dintre punctele pe care le-am prezentat fraților în oferta noastră electorală, să spunem, de a deveni conducerea Marii Loji a Spaniei, a fost să separăm ritualul de aspectele administrative. Adică, atunci când noi, masonii, ne întâlnim la reuniuni, ne dedicăm acelei părți spirituale, acelei părți a dezvoltării noastre interioare, a creșterii noastre ca oameni, a înțelegerii celorlalți, ritualurilor, care sunt o adevărată bijuterie. Ritualurile masonice, dintre care unele sunt foarte vechi, au o asemenea bogăție, o asemenea valoare care sunt neprețuite, sunt adevărate mici comori pe care le are francmasoneria. Așadar, să lucrăm corect și să lăsăm tot ceea ce este birocratic, administrativ, sau tot ceea ce are de-a face cu sfera politică, cu sfera publică, am spune noi, a francmasoneriei, pentru reuniuni care nu au nimic de-a face cu ritualurile.
În acest fel, atunci când ne adunăm, să putem lucra la interiorul nostru și să construim ceea ce numim marele templu al umanității. Este o piatră care se unește cu pietrele altora pentru a construi o clădire. Acesta ar fi sensul. Așadar, francmasoneria spaniolă este foarte mândră de cunoașterea ritualurilor, iar toată munca este făcută cu mare solemnitate.
Cum este francmasoneria în Spania, dincolo de ritualuri, cum este implicată în societatea actuală?
Există multe diferențe între un loc și altul. Există locuri în Spania unde francmasonii sunt foarte prezenți în organizații sociale, cum este Crucea Roșie de exemplu, și în alte entități de acest tip, chiar și în politică. Eu însumi îmi dedic o parte din viață politicii. Aș spune că în tot ceea ce are de-a face cu activități legate de caritate și solidaritate există mulți francmasoni, în tot ceea ce are de-a face cu entități dedicate îmbunătățirii vieții există mulți francmasoni. Și apoi există mulți francmasoni, este curios, în lumea științei, în lumea universitară, lucru foarte interesant pentru că are un aspect formativ, în mod curios, în lumea sportului și a sportului la nivel înalt. Nu pot dezvălui, logic, aceste nume, dar sunt francmasoni foarte importanți în lumea sportului care sunt mândri că sunt masoni și spun că metoda masonică și ceea ce au învățat de la ceilalți îi ajută foarte mult în succesul lor profesional ca sportivi.
Vorbind despre societate, cum vede societatea spaniolă francmasoneria astăzi, după o lungă perioadă de persecuție, în special în timpul regimului lui Franco, care o considera o conspirație iudeo-masonică? Cum sunt priviți membrii francmasoneriei de către societate?
Au existat patruzeci de ani de persecuție și opresiune. Ne-am dat seama că era necesar să luptăm împotriva acestui lucru, pentru că societatea era reticentă în a accepta francmasoneria, era văzută ca ceva rău, încă există și astăzi această percepție. Am să vă spun o anecdotă. Actualul secretar de stat pentru Memorie Democratică, care nu este francmason, este cercetător al francmasoneriei, a început să studieze francmasoneria pentru că a văzut că unui fost primar din Almería, care era orașul său, nu i s-a permis să fie înmormântat în cimitirul municipal. Motivul pentru care nu i se permitea să fie îngropat era că fusese francmason, deoarece cimitirul era administrat de Biserica Catolică și îl considerau eretic. A început să cerceteze francmasoneria și a devenit unul dintre cei mai importanți experți. Când și-a publicat prima carte, mama sa i-a spus: „Cred că ar trebui să te dedici unor subiecte mai puțin ciudate decât acestea”. Cu alte cuvinte, propria sa mamă i-a spus că ar trebui să se dedice unor lucruri mai interesante decât francmasoneria.
Așadar, am elaborat un program de lucru și am avut norocul ca Legea Memoriei Democratice, care a fost adoptată acum câțiva ani în Spania, să recunoască în mod expres la articolul 3 că francmasonii și familiile lor sunt victime ale represiunii. Iar guvernul realizează în fiecare an un act simbolic de restitutio, care are loc în ultima zi a lunii octombrie. În această zi, în urmă cu doi ani, au acordat distincția unui mason al Marii Loji a Spaniei, membru al Supremului Consiliu de grad 33, iar anul trecut Marii Maestre a Marii Loji Feminine a Spaniei. Cu alte cuvinte, a existat deja o recunoaștere din partea guvernului și a statului. Și există recunoașteri similare într-o mulțime de comunități autonome. Acest lucru permite francmasoneriei să piardă treptat această aură negativă și să devină o organizație onorabilă, așa cum este în orice altă țară din lume. Aș spune că există încă multe prejudecăți, dar, din fericire, le combatem treptat.
A fi francmason are repercusiuni în viața profesională?
Nu neapărat. În cazul meu, de exemplu, a fost invers. Din momentul în care am mărturisit public că sunt francmason, nu am avut nicio problemă, dimpotrivă. Dar recunosc că există încă unii frați care sunt reticenți în a-și face cunoscută apartenența la francmasonerie deoarece cred că ar putea avea probleme în munca lor, mai ales când vorbim despre entități ultraconservatoare sau oameni foarte conservatori.
Avem frați de cea mai înaltă calitate. Sunt frați care cunosc tot felul de subiecte, care sunt experți în multe lucruri, care sunt medici relevanți sau istorici. Există și masoni care sunt opusul, adică nu au un rang special, sunt muncitori, dar în meseriile lor sunt adevărați lideri. Sunt oameni implicați și asta înseamnă că masoneria intră treptat în societate și o face să o vadă altfel. Adică avem frați foarte importanți, care pot avea poziții foarte înalte de responsabilitate în toate domeniile, și frați care, fără să le aibă, totuși, oriunde s-ar afla, îndeplinesc și o sarcină foarte importantă de a uni, de a aduce oamenii împreună. Și astfel acest lucru servește, cred eu, pentru această creștere pe care am văzut-o în ultima vreme.
Cum vezi viitorul Masoneriei în Spania și în lume?
Eu văd un viitor foarte luminos în Spania. Văd din ce în ce mai mult interes. O văd pur și simplu în numărul mare de interviuri și cereri pentru discuții, colocvii sau expoziții pe care le primim din toată Spania, și în special din locuri în care nici măcar nu avem încă o lojă. Așadar, dacă putem vedea deja că există interes pentru a învăța despre francmasonerie în locuri în care nu am reușit încă să înființăm o lojă, atunci acest lucru indică faptul că există un teren propice pentru a avea succes. Așadar, sunt foarte optimist în Spania și sunt optimist și pentru Europa.
Valorile pe care le apără francmasoneria sunt valorile libertății, egalității, fraternității. Fraternitatea este un concept mult mai profund decât solidaritatea, deoarece în solidaritate stabilești limite, dar fraternitatea nu îți permite să stabilești limite, pentru că aproapele tău este fratele sau sora ta. Deci, legăturile sunt sacre. Cred că acest lucru este foarte relevant.
Francmasoneria se dezvoltă într-un mod incredibil în America Latină, spre exemplu. Spania este fondatoarea Confederației Masonice Interamericane, iar boom-ul care are loc acolo, efervescența francmasoneriei, este foarte relevantă. Nu pot vorbi despre alte părți ale lumii pentru că nu știu prea multe, dar cel puțin în Europa și America Latină și lumea britanică, cred, lumea anglo-saxonă, să spunem, în termeni generali, Statele Unite, Anglia etc, cred că avem un viitor foarte luminos.
Ai observat diferențe între francmasoneria din Europa de Vest și cea din Europa de Est, între francmasoneria din America de Sud și cea din America de Nord? Care tip de francmasonerie crezi că este mai aproape de ceea ce ar trebui să fie francmasoneria?
Noi, spaniolii, avem o relație emoțională cu lumea latino-americană. Sunt legături, chiar, în unele cazuri, legături de familie. Am rude care trăiesc în Chile, sau care trăiesc în Venezuela sau în Mexic. Și împărtășim aceeași limbă, iar acest lucru te unește, fie că îți place sau nu. Este de asemenea adevărat că vocația europeană a țării noastre, a Spaniei, înseamnă că ne simțim foarte aproape de Franța, Portugalia, Anglia, Germania etc. Așadar, aș spune că la nivel individual, la nivel personal, atunci când ești la o întâlnire, la o întâlnire masonică, nu văd prea multe diferențe între frații dintr-un loc și din altul, toți ne comportăm într-un mod foarte asemănător. În plus, toți ne îmbrăcăm la fel, așa că este greu să faci diferența.
Dar recunosc că există anumite moduri sau anumite forme de organizare care sunt diferite în unele locuri. Astfel, în Europa, diferența, este foarte mică.
Pe de altă parte, este adevărat că există mai multe diferențe în ceea ce privește modul în care sunt organizate lojile din America. Chiar și modul în care comunică este uneori diferit.
Lucrul minunat la francmasonerie este că poți merge la o întâlnire într-o țară care vorbește o limbă pe care abia o cunoști, iar când ești înăuntru, ceea ce vezi este atât de familiar încât nu simți problema limbii, pentru că înțelegeți totul, o simți, pentru că francmasoneria nu este doar o limbă, nu este doar o asociație, ci este o experiență de viață. Așadar, purtați valorile pe care le-ați învățat atât de adânc în voi, atât de mult în inimă, încât atunci când vă întâlniți cu alți frați, de oriunde ar fi ei, există un fel de égregore, cum spun francezii, un fel de armonie care are loc și vă bucurați enorm de ea. Evident, fiecare țară are propriile idiosincrazii, dar nu sunt multe diferențe.
La finalul interviului, Prea Respectabile Mare Maestru, te rog să te prezinți, atât ca Mare Maestru al Marii Loji a Spaniei, cât și ca cetățean spaniol.
Numele meu este Txema Oleaga Zalvidea, sunt dintr-un oraș din nordul Spaniei, numit Bilbao. M-am născut acolo acum 61 de ani, iar meseria mea laică este cea de avocat, este marea mea vocație, împreună cu francmasoneria și politica. Sunt toate trei. Mi-am început cariera politică acum mulți ani, pentru că în Țara Bascilor exista terorism, exista o organizație teroristă care ucidea pe oricine gândea diferit. Așa că am decis să fac pasul cel mare și să intru în politică. Acesta a fost motivul. Am fost consilier timp de mulți ani în consiliul municipal din Bilbao. Am fost chiar candidat la funcția de primar în două rânduri. Apoi am renunțat din nou la politică și m-am întors la drept, care a fost educația mea. De asemenea, am petrecut ceva timp în guvernul basc. Am prezidat o companie publică, compania de metrou, una dintre cele mai importante companii din Țara Bascilor. Și acum câțiva ani, exact acum cinci ani, mi s-a cerut să părăsesc din nou funcția și să candidez la alegerile de senator. Așadar, în momentul de față sunt senator pentru provincie, pentru teritoriul istoric al Biscaia. Fac parte din Partidul Socialist și în Senat sunt purtătorul de cuvânt al grupului meu politic în Comisia pentru justiție. Sunt responsabil cu redactarea legilor în Senat. Așadar, este o sarcină foarte interesantă.
În ultima legislatură am avut ocazia să particip la o mulțime de legi care au însemnat un mare progres pentru țara mea. Trebuie să spun că am încercat, de asemenea, să utilizez ceea ce am învățat în lojă, acel concept de toleranță, de respect pentru idei, de a mă pune în locul celuilalt etc.
Îmi amintesc în special de momentul în care a fost adoptată Legea Memoriei Democratice, care recunoștea masonii și familiile lor ca victime ale represaliilor; acea zi a fost atât de emoționantă încât am purtat chiar și cravata pe care o port astăzi, cravata Marii Loji a Spaniei. Am purtat-o în plen în acea zi și am spus că o port în semn de omagiu pentru acești oameni.
Referitor la viața masonică, am fost inițiat cu mulți ani în urmă, în orașul San Sebastian. Practic atât Emulation, cât și Rtul Scoțian Antic și Acceptat. Am fost Maestru Venerabil atât într-o lojă de Rit Scoțian Antic și Acceptat, cât și într-o lojă Emulation. Ceea ce îmi place cel mai mult sunt ceremoniile. Sunt fericit când merg la lojă, când sunt cu frații mei, mă umplu de o energie care îmi permite să fac față oricărei probleme pe care o pot întâlni.
Sunt Mare Maestru din martie 2022. Am candidat pentru această înaltă funcție cu un program care avea patru puncte și care este aproape 70% sau 80% implementat. Sper că peste un an voi putea să finalizez tot ceea ce am planificat și, odată ce totul va fi terminat, le voi spune fraților să aleagă pe altcineva, pentru că aici nu este vorba de a sta mult timp în funcții, ci de rotație.
Una dintre cele mai mari lecții pe care le înveți în francmasonerie este că într-un an ești Maestrul Venerabil, ești în cel mai important loc, ești centrul atenției întregii loji, iar în anul următor frații aleg pe altcineva, iar tu te ridici din scaun. Cred că ar trebui să învățăm cu toții umilința, nu numai în viața noastră masonică, ci să o aplicăm și în lumea noastră laică.
Și în politică, de asemenea.
Și în politică, desigur. Pentru că în politică există o circumstanță care apare, uneori, și în cadrul unor loji. Este un fenomen numit adamism. Deci cineva ajunge într-o poziție și crede că viața începe în ziua în care ajunge el acolo. Nu, nu este așa, el trebuie să ia ceea ce a învățat de la cei precedenți, să păstreze, să îmbunătățească și să predea, dacă este posibil, celui următor. Acesta este scopul pe care îl are. Cred că francmasoneria te învață asta.
Și înveți principiul de a te pune în locul celeilalte persoane.
Asta este fundamental. Când sunteți într-o lojă și stați într-un loc, vedeți ceremonia într-un fel. Dar se poate întâmpla ca săptămâna următoare, sau luna următoare, sau la următoarea întâlnire să vă aflați în alt loc și ceremonia să fie aceeași, dar punctul de vedere să fie diferit. Atunci trebuie să fiți capabili să înțelegeți că punctul de vedere este doar un lucru accidental și că toate punctele de vedere, adunate împreună, formează întregul. Aceasta este o învățătură masonică fundamentală. De fapt, prima dată când a trebuit să redactez o lucrare masonică pentru o revistă generală a fost pe acest subiect.
Felicitări pentru activitatea ta în francmasonerie, în politică și în viața personală. Și îți mulțumim că ai acceptat să acorzi acest interviu pentru revista noastră.
A fost o plăcere. Mi-a plăcut interviul. L-am găsit foarte prietenos și cu mult conținut. Vă felicit pentru munca pe care o faceți și sper că pot contribui cu ceea ce am putut spune cu modestie, la răspândirea valorii francmasoneriei pentru toată lumea. Îți mulțumesc foarte mult.