CLAUDIU IONESCU
de vorbă cu

Marele Maestru al Marii Loji a Rusiei

 

Prea Respectabile Mare Maestru, te rog să începem interviul cu o radiografie a Masoneriei ruse.

Marea Lojă a Rusiei a fost consacrată în 1995. Marea Lojă a Franței ne-a transmis ritualul scoțian antic și acceptat, în rusește.

În momentul de față avem 41 de Loji în 19 orașe din Rusia, Bielorusia și Kirghizstan. Majoritatea Lojilor lucrează după ritualul scoțian, dar există câteva care au alte ritualuri: una lucrează pe ritualul emulation, trei pe ritualul francez și una pe ritualul italian.

În prezent Marea Lojă a Rusiei are 1200 de frați. În acest an am deschis o nouă lojă în Veliki Novgorod și avem în plan deschiderea unor noi Loji în orașele: Samara, Mohocikovo, Anapa, Pskov, Kaliningrad, Novosibirsk, Tiumen. Alte orașe în care există deja Loji sunt: Moscova, Sankt-Petersburg, Saransk, Kazan, Krasnodar, Bișkek, Perm, Tașkent, Minsk, Soci, Nijni Novgorod, Rostov pe Don, Voronej.

Dar istoria masoneriei ruse este foarte veche. Masoneria a intrat în Rusia în 1731 când a fost numit primul Mare Maestru John Philips, general englez în slujba împăratului rus. De atunci, masoneria s-a răspândit în Rusia, dar au fost și vremuri mai grele. În 1822, masoneria a fost interzisă prin decret imperial. Au fost interzise adunările masonice și toți masonii au intrat în adormire. Acest fapt a fost influențat de Revoluția Franceză, dar și de războaiele cu Napoleon când soldații ruși au fost în Europa (foarte mulți ofițeri din armata imperială erau masoni). Puterea de atunci a considerat că masonii aduc liberalismul care nu era acceptat de puterea imperială rusă. Prin urmare masoneria a fost interzisă.

După Revoluția bolșevică a urmat o a doua interzicere. Nu au existat decrete oficiale prin care să fie interzisă, dar în URSS masoneria nu a existat. În școli (facultăți, institute), în manuale, masoneria era prezentată în legătură cu imperialismul internațional: puterea celor bogați care vor să conducă lumea, masoneria urmărește să subjuge toate popoarele.

În momentul când URSS s-a destrămat, generația mai în vârstă, oamenii mai bătrâni de 50 de ani, nu prea aveau încredere în masonerie. Cei mai tineri de 50 de ani au altă atitudine, ei nu au învățat după manualele din URSS. De aceea vârsta medie a masonilor de astăzi este de 37 – 38 de ani. Există și oameni din generația mai veche, profesori din învățământul superior, de artă, oameni cu 2 – 3 specializări, oameni care știu să citească cum trebuie cărțile și înțeleg ce este adevărat și ce nu este adevărat. Există și asemenea oameni în masonerie, dar din păcate ei sunt cam puțini.

 

Ce recunoașteri internaționale are Marea Lojă a Rusiei?

Îmi este mai ușor să enumăr Lojile din partea cărora nu avem încă recunoaștere: țările scandinave, Suedia, Norvegia și Islanda, și câteva Loji din Brazilia. În rest suntem recunoscuți de toate Lojile de pe Glob.

 

În ce raporturi se află Marea Lojă a Rusiei cu puterea politică de la Moscova?

Avem relații foarte bune cu puterea din Federația Rusă. Suntem înregistrați oficial la Ministerul Justiției. Frații noștri lucrează în diferite domenii, avem cântăreți (artiști), oameni de afaceri, polițiști, militari, oameni care lucrează în structurile administrative locale dar și în cele centrale.

 

Rusia este o țară multietnică și multiconfesională. În Masoneria rusă se regăsesc frați din toate aceste religii?

Evident, în Marea Lojă a Rusiei există frați din toate aceste religii. În Rusia există foarte mulți oameni care țin de cultul ortodox, mulți care țin de Islam și mulți care țin de cultul mozaic (evrei). În afară de aceștia există și budiști; în două republici se practică budismul. Există și catolici și protestanți.

 

Ce tipuri de proiecte dezvoltă Masoneria rusă?

În Marea Lojă a Rusiei există multe proiecte sociale, dar și fiecare Lojă are propriile proiecte. De exemplu, la Saransk, Loja se numește Feodor Ușakov, frații se ocupă de casele de copii, nu doar îi ajută cu bani și lucruri, dar comunică în mod direct cu acești copii. În Moscova există Loja Citadela, ai cărei frați au în grijă un centru medical pentru copii cu deficiențe de auz. Frații contribuie la cumpărarea de aparate auditive pentru acești copii. O altă Lojă din Moscova are în grijă centrul medical pentru copii cu deficiențe de văz.

Conform istoriei, alfabetul rus (chirilic) a fost adus în Rusia de doi călugări din Bulgaria – sfinții Kiril și Metodiu. În centrul Moscovei există un monument închinat lor. În fiecare an, pe 24 mai, frații noștri aduc flori și coroane la acest monument, cinstind în felul acesta memoria acestor învățători ai neamului care au adus lumina învățăturii în Rusia. În felul acesta, și frații bulgari sunt foarte mulțumiți.

 

Te rog să ne povestești despre activitatea internațională a Marii Loji a Rusiei.

Marea Lojă a Rusiei este Loja mamă pentru Marea Lojă a Armeniei. Noi împreună cu Marea Lojă din Washington DC am instalat Marea Lojă a Armeniei. Marea Lojă a Azerbaidjanului a fost consacrată tot de noi, împreună cu Marea Lojă din Washington DC.

 

Știu că există țări din spațiul ex-sovietic în care masoneria nu este privită cu ochi buni de autorități.

Asemenea probleme există în Azerbaidjan; în Armenia nu există asemenea probleme. În Kazahstan, de asemenea nu există probleme, organizația este înregistrată. În Kyrgyzstan există o lojă în Bișkek. Există o mică problemă în Bielorusia, Lojile lucrează, au depus documentele pentru înregistrare la Ministerul Justiției, dar de doi ani nu au primit niciun răspuns, nici da, nici nu.

În Uzbekistan au înregistrat Marea Lojă a Uzbekistanului la Ministerul Justiției, acolo nu sunt probleme, dar încă nu au numărul necesar de maeștri ca să facă o Lojă. Mai este nevoie de un an de muncă.

Intenționăm să ajutăm și la deschiderea masoneriei în Siria. Avem 10 masoni sirieni inițiați la Moscova.

 

Există deosebiri între masoneria din Est și cea din Vest?

Eu cred că în Est, Rusia și țările din estul Europei, relațiile dintre frați sunt mai apropiate, mai prietenești. În Vest, poate că mi se pare mie, dar ei sunt mai reci. Dar asta ar putea fi doar o aparență. Poate că e și din cauza diferențelor existente între culturi. Cei din Est sunt mai ospitalieri, au cultura meselor: să stea împreună la masă, să mănânce împreună, să bea împreună.

 

Într-o conferință internațională, Thomas W. Jackson spunea că principala amenințare a masoneriei regulare este masoneria iregulară.

Eu sunt un oponent radical al masoneriei iregulare. Consider că nu ar trebui să existe niciun fel de relații cu iregularii. Știți că există firma Adidas, iar în anii 90 China a venit cu Abibas – neregularul Abibas.

 

Ce alte amenințări există astăzi, în secolul XXI, pentru masonerie?

Noi nu visăm la viitor, nu ne gândim la ce vrem peste 100 – 300 de ani, nu avem niște țeluri stabilite. În Rusia, noi considerăm că inima valorilor masoneriei a fost gândită acum 300 de ani. În prezent, nu vorbim despre ce valori vor fi necesare peste 300 de ani. La nicio adunare masonică acest lucru nu este analizat. Asta e prima problemă. A doua problemă, deja am spus-o: loja albă sau loja neagră, ceva trebuie hotărât despre loja iregulară. Un aspect ce nu trebuie neglijat este recunoașterea mai multor loji în același teritoriu – Italia, Grecia, Brazilia, Mexic.

 

Care sunt caracteristicile necesare unui lider mason, unui Mare Maestru? Sunt convins că ai întâlnit și lideri goi de conținut.

Un Mare Maestru, pe de-o parte, trebuie să fie tolerant, pe de altă parte, în unele momente trebuie să fie aspru în ceea ce privește îndeplinirea ritualurilor și a tradițiilor, respectarea regulilor masonice care au fost instituite cu 300 de ani în urmă.

Mulți profani care vin în masonerie și devin ucenici socotesc că aceasta este o organizație superdemocrată. Eu aș compara democrația noastră cu monarhia constituțională din Anglia. Un ucenic nu poate totul, nici un maestru obișnuit nu poate totul. Un maestru obișnuit are mai puține drepturi decât un maestru venerabil. Maestrul venerabil are mai puține drepturi decât un mare ofițer, un mare ofiter are mai puține drepturi decât un mare maestru. Așa este normal și asta trebuie respectat. Aceasta este tradiția democrației în trepte (niveluri), ierarhia. Mulți vin acum și spun: eu sunt mason ca și tine, deci noi suntem egali și avem drepturi egale. Da, un vot al meu este egal cu votul oricărui maestru. Dar sunt probleme care se discută și se votează numai de către ofițeri. Acum, când în Europa democrația este foarte dezvoltată, profanii care vin în masonerie consideră că aceeași democrație trebuie să fie și în masonerie. Abia a intrat în masonerie și consideră că știe tot ce trebuie să facă un mare maestru, ce trebuie să facă marii ofițeri. Așa ceva nu e acceptabil, trebuie respectate tradițiile masonice: ucenicul tace, principala lecție a ucenicului este tăcerea ș.a.m.d.

Un Mare Maestru trebuie să fie un om cu simțul echilibrului, să aibă pregătire superioară, să fie cult, să fie un bun diplomat și un bun psiholog, să fie un fin cunoscător al științelor sociale, să aibă relații bune cu autoritățile (puterea) locale și centrale, să aibă o familie mare și puternică, soție, copii, nepoți. Consider că familia este una din valorile masoneriei, este o valoare creștină prețuită în toate religiile.

 

Ca om politic, cum vezi criza mondială, încotro ne îndreptăm?

După cum știi, am candidat independent, în 2008, la alegeri prezidențiale în Rusia. Oponenții mei au fost Medvedev, Jirinovski și Ziuganov. Am luat doar 0,3% voturi, ceea ce înseamnă puțin pentru Rusia, dar mult în cifre absolute, având un million de voturi. În 2007 am fost ales Mare Maestru al Rusiei și, la alegerile politice la care am participat, nu am ascuns acest lucru. În acel moment, aceasta a fost folosit contra mea, au fost făcute publice fotografii. Acest lucru mi-a scăzut ratingul. Însă pe plan masonic international, candidatura mea a făcut bine masoneriei ruse, pentru că mulți au aflat că în Rusia sunt masoni. Aceasta a făcut bine masoneriei ruse și pe plan intern, pentru că s-a aflat că existăm, s-a aflat cine suntem și ce năzuințe avem, lumea dându-și seama că, dacă cel care a candidat la președinție este mason, înseamnă că masoneria este un lucru serios. Personal, fac o delimitare clară: discutăm despre masonerie sau discutăm despre politică. Am propriile viziuni politice, dar nu aș vrea ca ele să se răsfrângă asupra calității de Mare Maestru. Este o zicală în limba rusă: cotletele într-un loc, muștele în alt loc.

 

Te rog să abordăm problema Rusiei din punct de vedere geopolitic. Există un curent al eurasianismului, în care Rusia are o pondere extraordinar de mare.

Chamberlain visa că Europa trebuie să fie de la strâmtoarea La Manche (Canalul Mânecii) până la strâmtoarea Bering. Eu am același punct de vedere, întrucât în acele zone trăiesc mulți oameni cu viziuni și concepții europene. În orientul îndepărtat al Rusiei trăiesc 70% europeni, sunt mulți ucraineni. Începând din 1870, a început să se dea pământuri la liber în acele zone, exact așa cum s-a întâmplat și în America. Eu nu văd Europa din punct de vedere geografic, doar până la Ural sau până la Caucaz. Dacă s-ar uni bogățiile pe care le are Rusia cu tehnologia pe care o are Europa ar fi un progres foarte mare și bunăstare în lume. Această Europă, în accepție lărgită, ar avea resursele asigurate, o dotare tehnologică avansată și nu ar depinde de nimeni și de nimic. Elita europeană și elita rusă ar trebui să ajungă la consens. Aceste lucruri se pot întâmpla numai dacă există încredere reciprocă. Putem lua ca exemplu Germania și Franța: lupta și învrăjbirea lor de sute de ani s-au topit în Uniunea Europeană. Viața este una pentru toți. Dar nu trebuie neglijat faptul că o prietenie între Europa și Rusia nu convine nici americanilor, nici chinezilor, nici Iranului. Dacă facem o analiză a ultimilor 150 de ani, atunci când Rusia trăiește în relații bune cu Germania, în Europa e liniște.

 

Te rog să ne prezinți un CV masonic și profan.

Am fost inițiat în luna mai 2000. Nașii mei sunt fostul Mare Maestru al Rusiei și cel în funcție la acea vreme, respectiv George Dergachev și Denisov. În 2001 am devenit maestru. În 2005 am fost primul maestru venerabil al Lojii Citadel, nr. 27, în estul Moscovei. În 2006 a fost o scindare a masoneriei ruse, dar am fost ales Mare Ospitalier de către ambele grupări. Nici nu eram în Moscova. În 2007 s-a deplasat la Moscova o delegație internațională, formată din Thomas Jackson, Alan Englefield și Robert Heyat, care au încercat să facă cele două structuri să ajungă la consens. Ei au pus problema astfel celor două grupări: “aveți încredere în Bogdanov, pentru că ambele tabere l-au ales în funcție. Asta înseamnă că poate fi Marele Maestru al vostru”. Toți maeștrii care erau la acea dată în Rusia au participat la vot – 37. Am avut și câteva voturi împotrivă și aceștia au ales să plece. Acum avem 1200 de maeștri. Sunt membru al Supremului Consiliu al Ritului Scoțian, având gradul 33. Am gradul 95 pe ritul Memphis Misraim. Am fost First Principal în Royal Arch. Avem chapter englez din 2010 și ne vedem de drumul nostru.

Sunt născut în 1970, în orașul Mojainsk de lângă Moscova. Orașul meu natal este renumit pentru bătălia cu Napoleon din 1812. În această luptă au participat foarte mulți masoni, atât în armata rusă, cât și în cea a lui Napoleon. Fiecare mason lupta pentru țara lui, dar după încetarea luptelor, se ajutau unii pe alții. Masonii ruși îi ajutau pe frații lor francezi, căzuți prizonieri și reciproc. La fel cum s-a întâmplat în Războiul Civil din America, unde masonii din tabăra Nordiștilor îi ajutau pe frații lor Sudiști.

Sunt căsătorit, am trei băieți. Cel mare este mason de 7 ani, a intrat de la 18 ani. Am rugat loja în care a fost inițiat să îl țină pe fiul meu cât mai mult timp la gradul de ucenic, ca să învețe. A fost 6 ani ucenic. Am vrut să învețe ce înseamnă masoneria.

Pe timpul Uniunii Sovietice am fost trei ani în școala militară de ingineri de aviație, în Lituania (Latvia). În anul al treilea, neavând aceleași orientări cu ideologia comunistă, am fost dat afară atât din partid, cât și din facultate. Asta s-a întâmplat în 1989. În 1990 am intrat la Academia de Studii Economice, dar am întrerupt studiile ocupându-mă de consultanță politică. În 1999 mi-am susținut licența. În 2001 mi-am dat doctoratul în politologie la Universitatea din Moscova. Am lucrat doi ani în Comitetul Executiv al Partidului Rusia Unită. Mă ocup de alegeri parlamentare, prezidențiale, de guvernatori, atât de stânga, cât și de dreapta. Ofer consultanță în Rusia, Ucraina, Kazahstan și în țările baltice.